ART DOC: Wykład prof. Irmy Koziny i pokaz filmu „Andy Warhol. Amerykański sen” | MKO
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen” zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu.
Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen” maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią.
Pokaz filmu w ramach cyklu ART DOC – wykłady i filmy o sztuce poprzedzi wykład znawczyni sztuki prof. Irmy Koziny, pt. „Amerykański pop art – sztuka dla mas czy elitarny konceptualizm”.
Zazwyczaj sztuka tworzona przez Andy’ego Warhola odbierana bywa jako pop art – kierunek artystyczny uznawany za kolorową i płaską rozrywkę dla mas. Tymczasem twórcy pop artu kodowali w swoich pracach krytyczne treści, które odsłaniały prawdziwe oblicze kryzysu kultury 2 połowy XX wieku. Wykład prof. dr hab. Irmy Koziny stawia sobie za cel odsłonięcie przed słuchaczami mniej oczywistych treści dzieł artystów związanych z tym pozornie populistycznym nurtem.
2023 | Słowacja | reż. L. Slivka | czas trwania – 104 min. | biograficzny, dokumentalny | 15+ | NAPISY
Koordynatorka: Aleksandra Jasiurkowska