04.09 – 20.10.2019

ART.ERIA.TG: SZKIELETY, TKANKI I ODBICIA ZDARZEŃ

Kościół Ewangelicko-Augsburski – Zbawiciela w Tarnowskich Górach

WYSTAWA MARTY CZARNECKIEJ w ramach Gwarków 2019

Marta Czarnecka (ur. w 1991 r.) – mieszka i pracuje w Tarnowskich Górach. Zajmuje się malarstwem i instalacją. W 2015 r. uzyskała dyplom magisterski z wyróżnieniem w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obecnie doktorantka na macierzystej uczelni.
Ma w swym dorobku kilka wystaw indywidualnych, m.in. Konfrontacja z niedostrzegalnym (Galeria Foyer, Teatr Śląski, Katowice, 2016), Miraże / Metamorfozy (Rondo Sztuki, Katowice, 2017), Zdarzenia (nie)prawdziwe (Galeria Miejska bwa, Bydgoszcz, 2019), Zdarzenia (Galeria Ateneum, Katowice, 2019) oraz udział w ponad 40 wystawach i projektach zbiorowych
w Polsce, Czechach i Francji. Laureatka nagród i wyróżnień, wśród nich: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), I Nagroda Prezydenta Bytomia (XV Festiwal Sztuki Wysokiej, 2014), Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (9. Edycja Triennale Grafiki Polskiej, 2015), Nagroda Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy i Nagroda Pisma Artystycznego FORMAT (Promocje 2015, 25. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych, 2015), Nagroda Prezesa BPSC Ignacego Miedzińskiego za najlepszy dyplom z Malarstwa (2015), Nagroda Równorzędna (XXII Ogólnopolski Konkurs Sztuki im. Vincenta Van Gogha, 2016), Nagroda Angelus (I Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda, 2017), laureatka V G.PART (Gliwicki Przegląd Artystyczny, 2017), Grand Prix FAMY (47. Festiwal FAMA – Wystawa WAR, 2017), II Nagroda (III Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego, 2018).

Szkielety, tkanki i odbicia zdarzeń

Dowolny, postrzegany przez nas obiekt nieustannie się zmienia, niezależnie od tego, czy jest to coś biologicznego, czy sztucznego. Nie chodzi tutaj wyłącznie o jego wygląd zewnętrzny, który w oczywisty sposób z biegiem czasu ulega przemianie. Główną przyczyną przekształcania tego spostrzeżonego obiektu (a właściwie obrazu obiektu, jaki posiadamy
w głowie) jest ewolucyjny charakter naszego systemu poznawczego i zebrane nowe doświadczenia, które rzutują na teraźniejszość. Kolejne spojrzenie na obiekt bądź jego obraz przywołany w pamięci za każdym razem będzie różny od pierwotnego spostrzeżenia. Tutaj obowiązuje nieuchronna zasada, że próba powrotu zawsze okaże się niepowodzeniem.

Ciągłe nawarstwianie obrazów i spostrzeżeń powoduje, że tkanka obiektów-zdarzeń (kłącze/ciąg nieskończonych śladów) jest bez przerwy żywa. Moje nomadyczne
obiekty-zdarzenia przypominają więc dziwne, biologiczne struktury, nadbudowujące
się we właściwym sobie kierunku, będące dla siebie własną opowieścią, a także tworzące niezrozumiały język, symultaniczny kod, harmoniczne układy, porównania i analogie.
Zatarta zostaje granica pomiędzy sztucznym, a biologicznym, co czyni z zastanych
obiektów na wpółsyntetyczne, nienaturalne i jednocześnie żywe organizmy.

Wychodzę z założenia, że skoro wszystkie minione, autobiograficzne zdarzenia istnieją
w relacji do siebie tworząc jedną całość (naszą tożsamość), ta zasada musi odnosić się też do obiektów wyrwanych z kontekstu wydarzeń (mowa tutaj o epizodach zarejestrowanych na fotografiach), czyli generalnie w ogóle do obiektów postrzeganych (nie tylko tych, wyjętych
z fotografii – ponieważ zawsze gdy patrzymy na jakiś przedmiot, od razu znajduje się on
w kontekście wydarzającego się właśnie zdarzenia). Stąd żeby zawrzeć więcej informacji
o danym obiekcie, szukam powiązań, dogłębnie badam strukturę oraz jego charakter, umieszczam go w nowym kontekście, odtwarzam w kolejnym obiekcie właściwości poprzedniego, nanoszę odbicia i transparentnie nawarstwiam, zostawiając ślady spod spodu. Immersja w kłącze powstałe przez te relacje jest jak tropienie nieskończenie daleko ciągnących się śladów pozostawionych przez obiekty symbiotycznych właściwości.

wstęp wolny

TCK w Opatowicach

ul. Pastuszki 9,
42-680 Tarnowskie Góry,
48 608 869 464

TCK w Reptach Śląskich

ul. Witosa 61,
42-603 Tarnowskie Góry,
+48 515 762 441
Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.
Kup bilet Kup bilet Kontakt Kontakt