Estetyka i dizajn – Kenya Hara/ Bunka Festiwal 2022
Wystawa plakatów z kolekcji Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Kenya Hara to jeden z najwybitniejszych grafików i wiodących projektantów w Japonii.
Kenya Hara (japoński zapis imienia i nazwiska: 原 研哉) urodził się w 1958 roku w Okayamie na wyspie Honshu. Jest absolwentem Musashino Art University, gdzie od 2003 roku, już jako profesor, wykłada projektowanie wizualne. Jego publikacje – a szczególnie jedna z nich – Designing Design – uważana jest z podstawę dla wszystkich projektantów i dizajnerów.
Autor i kurator znaczących wystaw: RE-DESIGN – Codzienne produkty XXI wieku”, „HAPTIC – Awakening the Senses” , „TOKYO FIBER – SENSEWARE” w Paryżu, Mediolanie i Tokio, „JAPAN CAR” w Paryżu i w Londynie, „DESIGNING DESIGN Kenya Hara 2011 China Exhibition.
Jest współzałożycielem i dyrektorem kreatywnym popularnej na całym świecie japońskiej marki MUJI, współpracuje z wieloma znanymi firmami, m.in. Issey Miyake, Kenzo, Suntory. Stworzył też wiele wyjątkowych identyfikacji wizualnych – pośród nich na szczególną uwagę zasługuje system oznakowania dla Muzeum Sztuki Prefektury Nagasaki, Szpitala Umeda i Domów Towarowych Matsuya Ginza.
Jest prezesem Nippon Design Center Inc. oraz wiceprezesem Japan Graphic Designers Association Inc.
Hara zaprojektował programy ceremonii otwarcia i zamknięcia Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Nagano w 1998 roku, a także nadzorował tworzenie oprawy graficznej wydawnictw związanych z wystawą światową EXPO AICHI 2005. W 1992 roku założył Hara Design Institute, gdzie wraz zespołem realizuje projekty komercyjne i artystyczne.
Projekty Hary cechuje wyjątkowa estetyka i dizajn – w swojej pracy projektanta odnosi się do tradycyjnych japońskich wartości estetycznych: sensai (czystość), chimitsu (skrupulatność), teinei (wnikliwość, dbałość o szczegóły) i kanketsu (prostota).
Ważnym elementem dla Kenya Hary jest sam proces i warunki projektowania, ważniejszy niż sam finalny produkt.
Jego plakaty reklamowe są często niekonwencjonalne i pozbawione dosłownego odniesienia do reklamowanego produktu: zaciekawiają, zaskakują i przyciągają uwagę.
W Muzeum Manggha znajduje się kolekcja licząca 86 plakatów, w tym wieloformatowe prace Muji i Uyuni.